zondag 25 oktober 2009

Dagje uit

Ed Damazin

Daar is tie dan. Toestel voor de belangrijke mensen binnen de UN. De Gulfstream van de VN

Natuurlijk wilde ik mee naar Ed Damazin. Er nog nooit geweest zijn vind ik een hele acceptable reden. Mijn collega dacht daar anders over. Voor hem hoefde het niet zo. Vroeg op en weinig belangrijke zaken. Het eerste ben ik met hem eens het laatste overkomt me vaker.

Inchekke voor 18 man duurt niet lang maar we nemen er wel 2 uur de tijd voor zodat we
tijd over hebben om eventuele laatkomers te vervangen voor wachtlijsters. Goed idee vind ik persoonlijk. Tot dat je wachtlijster bent en het vliegtuig altijd vol zit.

Het vliegen was een belevenis. Klein vliegtuig 18 man. Plaatsen moeten links en rechts verdeeld zijn anders hangt het vliegtuig scheef. De heen reis uitzicht over de blauwe Nijl. Alle cliches over hoe mooi de rivier als een zilver lint door het lanschap meanderd laat ik achter wege. Gewoon een bruine stroom door een kaal lanschap.Het bezoek was natuurlijk ergnuttig voor de beeld vorming. Soms vraag je je af hoeveel beelden je al gevormd hebt? De collega's waren zo vriendelijk om me rond te rijden in het dorp. Ik geef het toe je begint er aan te wennen. Veel van hetzelfde zoals Kharthoum. Maar hier loopt er meer vee. Over de weg door het dorp en het gaat alemaal heel goed samen met het verkeer. De reugreis was een goed voorbeeld van de VN. Samenwerking. Menigeen klaagt over de gang van zaken binnen de VN dat alles lang duurt niemand een beslissing neemt het normale geklaag. Bij de terugvlucht zag ik dat het heel goed kan. De piloot kan het vkliegtuig laten draaien door met 1 handel gas tegeven. Niets bijzonders met twee gaat ie rechtvooruit.Op de start baan werd met twee handels volgas gegeven. ik kon het goed zien zat bijna in de cockpit.

En opeens kwam daar het handje van de copiloot om de hoek.Deze hield de gashendels vast zodat de piloot de vleugel flappen kon verstellen. Normaal moet zo'n gashendel blijven staan..toch? Het zou niet best zijn als de gashendels terug zouden vallen.. dan wordt de landingsbaan te kort. Dit spel herhaalde zich een aantaal malen tot dat we los waren.

Daarna kon de piloot het alleen. Knap staaltje van samenwerken. Zeker ok bij de landing waar de hendels voorover vielen. Bij het landen is het de bedoeling dat je gas terugneemt denk ik.De landing was indrukwekkend. Voor het eerst kon ik, door de cockpit, de landings baan zien. De snelheid waarmee de grond op je afkomt... ja, daar mag je zeker geen fouten maken met het gashendeltje.Als TDer zou ik er wat van moeten vinden...gebrek aan onderhoud, vliegverbod en nog veel meer.Nu ik in de staf zit is dat anders. Grote lijnen daar stuur je op. We zijn van A naar B gegaan.

Ed Damazin International Airport. Aankomst vertrek taxfree shop.

Capaciteit op hoogtij momenten 20 passagiers


1 opmerking:

  1. Hey Klaas,

    moest direct aan Elma denken toen ze aan boord was tijdens het invaren van een Fransesluis. "gaat niet passen, gaat niet PASSEN"

    Bedankt voor je verslagen, Groet, Fokko

    BeantwoordenVerwijderen